Skenario
Pembelajaran
Sekolah : SMP
Kelas/Semester : VII/II
I.
Standar
Kompetensi
MEMBACA
Mampu
membaca bacaan sastra, nonsastra dalam berbagai teknik membaca, dan bacaan
berhuruf jawa.
II.
Kompetensi
Dasar
Membaca
pemahaman bacaan sastra (cerita kethoprak) atau bacaan dengan tema tertentu.
III.
Indikator
1. Mampu menemukan tokoh dan watak
dalam cerita rakyat.
2. Mampu menemukan amanat yang
terkandung dalam cerita rakyat.
IV.
Media
1.
Topi
clue
2. Cerita rakyat
V.
Langkah-langkah
1.
Siswa
menjawab salam dari guru.
2. Guru menanyakan pengalaman siswa
tentang membaca cerita rakyat. (Tumbuhkan)
3. Siswa dibagi ke dalam 2 kelompok
besar.
4. Masing-masing kelompok mendapatkan
satu teks cerita rakyat.
5. Teks cerita rakyat tersebut sudah
terbagi ke dalam beberapa nomer yang
masing-masing nomer terdiri dari satu paragraf.
6. Setiap kelompok diberikan waktu 5
menit untuk membaca cerita rakyat dari setiap paragraf. (Alami)
7. Setiap kelompok mewakilkan 5 orang
siswa untuk bermain “helm tebak paragraf“. (Namai)
8. Guru memutar lagu daerah sebagai
tanda bahwa waktu membaca habis.
9. Siswa membentuk dua banjar.
10. Siswa pertama maju ke depan dan
bertindak sebagai pencerita.
11. Siswa pada baris terdepan yang memakai
topi clue bertindak sebagai penebak.
12. Siswa yang bertindak sebagai
pencerita harus menceritakan paragraf yang tertulis pada topi clue. (Demonstrasikan)
13. Penebak berhadapan dengan
pencerita. Pencerita harus menceritakan salah satu bagian paragraf yang tertulis
di topi clue.
14. Penebak yang berhasil menebak
paragraf dengan benar mendapatkan satu buah bintang dan bergantian menjadi
pencerita begitu seterusnya.
15. Kelompok dengan bintang terbanyak
merupakan pemenangnya. (Rayakan)
16. Siswa bersama guru merefleksi pembelajaran
pada hari ini. (Ulangi)
VI. Materi Pembelajaran
Rawa Pening
1.
|
Wong-wong
ing desa padha masak kang sarwa enak kanggo nyiapake pesta. Kabeh padha
nyiapake ubarampe pesta kang minangka wujud rasa syukur marang Gusti Kang
Akarya Jagad. dumadakan, ana bocah kang ala rupane, pesing lan amis gandane,
ora wangun sandhang panganggone, dedeg piadege dhuwur kencur. Mangerti
kahanan kang kaya mangkono, wong-wong padha ora seneng, amarga manut
kapitayane masyarakat, bocah ala iki bakal nekakake sial.
|
2.
|
Merga
ora seneng, bocah ala rupane dikon lunga kanthi kasar. Bocah ala mau ngadoh
saka wong-wong desa, mlaku sempoyongan karo nangis amarga wis pirang-pirang
dina ora mangan. Kanthi ati kang lara lan nabet jroning ati amarga tansah
digawe kasar, diina, diece, ditendhang, bocah ala mau nasak lurung, mlaku
menyang kampung kang tanpa arah lan tujuwan. Anggone mlaku ora krasa tekan
papan panggonan arupa gubugan kang sepi kahanane. Gubug mau mung dienggoni
wong tuwa wedok kang wis dadi randha.
|
3.
|
Ing gubug mau, bocah elek rupane
dirumat dening simbah randha. Dheweke diwenehi pangan kanthi lawuh apa anane.
Sawise mangan, bocah kuwi crita marang simbah, yen dheweke kuwi Baru
Klinthing utawa Jaka Bandhung utawa Jaka Pening. Simbah mau tresna banget
marang Baru Klinthing, malah urip bebarengan sawetara dina. Bareng wis
rumangsa cukup dibantu dening simbah Baru Klinthing nerusake laku lan marani
wong-wong kampung kang wis nglarakake atine. Sadurunge lungan, Baru Klinthing
weling utawa pesen marang simbah, yen mengko ana prastawa gedhe, simbah
supaya numpak lesung minangka kanggo prau lan enthong minangka kanggo
wilahan. Ing batin, simbah bingung karo welinge Baru Klinthing mau, nanging
simbah tetep urmat lan ngeling-eling piweling kasebut.
|
4.
|
Lakune
Baru Klinthing linambaran ati kang goreh lan nggawa sada lanang. Lakune wis
tekan kampung kang dituju. Wong-wong padha metu lan ngusir marang Baru
Klinthing kanthi kasar. Nanging Baru Klinthing ora gelem lunga, malah nantang
marang wong-wong kampung lan ngetokake sada lanang. Sada kasebut, nuli
ditancepake ing lemah. Wong-wong supaya ndudut, sada mau yen bisa arep
diwenehi bebana dening Baru Klinthing. Krungu tembunge Baru Klinthing kang
kaya mangkono, wong-wong padha nesu lan nyoba njabut sada mau. Saka sing
awake cilik nganti sing awake gedhe ora padha bisa njabut. Pungkasane, sada
kajabut Klinthing lan muncrat banyu.
|
5.
|
Muncrate
banyu sansaya suwe sansaya gedhe. Wong-wong padha bingung lan golek papan
panggonan kang luwih dhuwur, munggah omah, menek wit-witan dhuwur, menek wit
klapa nanging banyune sansaya suwe sansaya gedhe lan ngratakake kampung mau.
Omah, kewan, wit-witan, raja brana, raja kaya, lan wong-wong mau ora ana
tilase, kabeh padha sirna amarga oleh piwales saka tumindake dhewe. Kampung
kang mirip rawa iku mau, diarani Rawa Pening.
|
Kapethik
saka Cerita Rakyat Nusantara
Tidak ada komentar:
Posting Komentar