Kacarita ing negri
Astina, jumeneng sawijining Nata sing adhil lan wicaksana katelah Prabu
Santanu. Panjenengane nganakake upacara sesaji Raja Suya kaping satus lan
sesaji Acwamedha kaping sewu supaya Kraton Astina tansah gemah ripah loh jinawi
tata tentrem kerta raharja tanpa durjana. Sesaji kasebut katujokake marang
Dewa. Mila, Raja Gung Binathara Santanu sowan ing kahyangan panggonane
Dewa-Dewi.
“ Kula ingkang sowan! “
“ Oh Santanu daktampa bektimu. “
Santanu banjur
ngaturake sesaji marang para Dewa dikantheni para Dewi ing Kahyangan. Nalika Santanu lagi ngaturake sesaji,
dumadakan jarike Dewi Gangga kasingkap. Kabeh sing rawuh ana ing kana
ndhingkluk manungku pujabrata, tan kumawani namatake pupune Dewi Gangga ing
suwalike jarik sing kasingkap iku. Seje karo Prabu Santanu sing katon ndhilek
namatake Dewi Gangga kesengsem. Kadadeyan iku gawe wirange Dewi Gangga lan
dukane Bathara Brahma. Banjur panjenengane ngesotake Prabu Santanu lan Dewi
Gangga mudhun tumuju Madyapada utawa bumi.
“ Santanu, dene sira tansah
kumawani mirsani apa kang kudune ora mbokpirsani? Kaya ngono kuwi ora pantes
tumrap para satriya. Wis muntap dukaku, mila sira bakal daksotake. Sira ora
bakal bisa munggah maring Kahyangan! “
“ Sira uga Gangga. Minangka wanita, tumindakmu dakanggep kurang ngati-ati, mirangake Kahyangan. Sira bakal daksotake marang Madyapada. “
“ Nyuwun pangapunten pikulun, kula
tansah lepat. Nanging menapa sot paduka saged dipunicali? “
“ Sot sing wis kadung dakucapake ora
bakal bisa diilangi. Nanging sira isih bisa bali menyang Kahyangan kene kanthi
sarat, sira wong loro ora kagodha dening kabeh dayaning donya. “
Dewa-dewi Kahyangan iku banjur
mudhun tumuju ing Madyapada. Nanging kekarone ora bareng anggone lumampah.
Prabu Santanu mudhun luwih ndhisik katimbang Dewi Gangga.
Sawise Prabu Santanu mudhun, Dewi Gangga
uga banjur tindak tumuju Madyapada. Nanging ing dalan, panjenengane kepethuk
wasu sing cacahe wolu, wasu-wasu iku katelah astabasu. Sang astabasu mau uga
disotake dening Resi Wasistha.
“ Dewi, menapa panjenengan badhe
tindak wonten Madyapada? “
“ Iya ora luput. Sapa kowe lan apa
perlumu dene ngendhekake lakuku? “
“ Kula lan kadang-kadang kula menika
wasu ingkang ugi disotake dening Resi Wasistha. Nanging kula boten kepengin
menawi kedangon wonten donya. Mila, kersaa panjenengan nulungi kula, Dewi. “
“ Sejatine apa sing ndadekake murkane
Resi Wasistha nganti ngesotake sira lan kadang-kadangmu? “
Sang Astabasu
kagungan garwa sing banget ditresnani. Nalika semana, garwane Sang Astabasu
kepengin marang sapine Resi Wasistha aran sapi Nandhini. Sapi kasebut bisa
ndadekake sapa wae awet enom. Garwane Sang Astabasu kepengin ngaturake sapi
kasebut kanggo kanca rakete. Sapi Nandhini iku tumpakane Resi Wasistha lan
minangka sapi sing banget diayomi dening Sang Resi.
Pirang-pirang cara
dipikirake dening Sang Astabasu kanggo nuruti karepe kang garwa. Yen kanthi
cara nembung marang Resi Wasistha mesthi wae ora bakal diidini. Banjur kepriye
anggone Sang Astabasu oleh sapi Nandhini iku. Sang Astabasu banjur duwe cara
yaiku kanthi njupuk Sapi Nandhini saka kandhange nalika Resi Wasistha tindak.
Rencana iku dilakoni
tenan dening Sang Astabasu. Nalika Resi Wasistha tindak lan sapi nandhini
ditinggal ana kandhange, salah sawijining Astabasu mlebu lan njupuk sapi
Nandhini. Kaya ngapa
muntabe Resi Wasistha nalika ngonangi sapi Nandhini ora ana ing kandhange.
“ Ning ngendi parakke sapi Nandhini?
Sapa sing wani nyolong sapi Nandhini? “ Sang Resi Wasistha banjur ngetokake
aji-aji kanggo mangerteni kedadeyan sing njalari ilange sapi Nandhini. Saka
kasektene Sang Resi kasebut banjur konangan yen Astabasu sing wis nyolong sapi
Nandhini kagungan Resi Wasistha.
“ Astabasu, geneya tumindakmu kaya
mangkono? Kaya ngono kuwi tumindak sing ora trep tumraping Dewa! “
“ Nyuwun pangapunten Resi, awit garwa
kula saweg nyidam kalihan sapi Nandhini menika. Lajeng kula boten gadhah cara
kangge nuruti kekarepanipun garwa kula. “
“ Wis ora bisa dakapura luputmu, mila
saiki kowe kabeh daksotake ing donya. “
“ Pangapunten Resi, nanging kula sakadang
sampun ngakeni kaluputan, menapa kula sakadang saged wangsul malih dhateng
Kahyangan? “
“ Sang Astabasu, sira sakadang bisa
kondur menyang Kahyangan maneh, kejaba Sang Wasu kawolu Dyahu amarga
panjenengane wis kumawani mlebu marang kandhange sapi Nandhini lan dadi dhalange
rencana ala iki! “
Dewi Gangga katon
manggut-manggut sawise mangerteni jalaran sing ndadekake Sang Astabasu disotake
menyang Madyapada kaya dene panjenengangane.
“ Banjur apa sing bisa daklakokake
kanggo nulungi sira kabeh? “
“ Kersaa panjenengan nglairaken kula
sakadang. Nanging menawi sampun lair lajeng kula aturi nglarung wonten kali
suci supados kula sakadang saged wangsul dhateng Kahyangan. “
“ Ya, aku bakal nglairake sira kabeh
banjur daklarung ing kali suci. Mila nitisa ing guwa garbaku siji mbaka siji. “
mangkono ngendikane Dewi Gangga banjur nerusake lakune.
Prabu Santanu lagi
mbebedhak ing sawijining wana. Wis suwe anggone ngincer mangsane, nanging
durung ana sing nyanthel ing panahe.
Banjur panjenengane leren ing papan sing ora adoh saka kali suci. Dumadakan
panjenengane ngrasakake mambu wangi.
“ Wangi iku kaya-kaya saka kali sing
ana ing suwalike wit-witan kuwi “ Prabu Santanu rumangsa kepengin ngerti apa
sejatine sing njalari mambu wangi iku. Panjenengane banjur mlaku tumuju
sumbering wangi iku. Kaya ngapa kagete nalika panjenengane pirsa ana sawijining
wanita sulistya ing warna lagi adus ana kali kana.
Prabu Santanu ora
kuwawa nahan kekarepane kanggo nggarwa wanita iku amarga panjenengane wis
kasengsem marang dheweke nalika pisanan panjenengane mirsani weweging sarirane
lan sulistyeng warnane.
“ Sapa sejatine sliramu dhuh wong ayu?
“
“ Kula menika Gangga, paduka. “
“ O Gangga, aku tansah kasirep ayumu,
kemantil-mantil marang solah bawamu, lan aku tan kuwawa ngendhekake rasaku
marang sliramu cah ayu. “
“ Sapa wae aranmu lan saka ngendi wae
paranmu, gelema dadi bojoku ya wong manis? “
“ Menapa paduka saestu kalihan ingkang
sampun dipunngendikakaken? “
“ Aku temenan cah ayu.Gelema sliramu
nampa katresnanku kanthi telenging manah!“
“ Paduka, kula kersa nampi katresnan
panjenengan nanging kanthi sarat. Menawi paduka rumaos kawratan kalihan sarat
menika sumangga pados wanita sanes kemawon. “
“ Apa wae sarate bakal daklakoni. Age
matura! “
“ Kula kersa dados garwa panjenengan,
nanging kula suwun panjenengan boten menggak sedaya tumindak ingkang kula
lampahi sanajan menika kirang sae miturut panjenengan. Kados pundi paduka ? “
Prabu Santanu wis gandrung marang Dewi
Gangga lan ora bisa nolak kabeh kekarepane. Banjur panjenengane ngendika yen
sarujuk karo sarat sing dijaluk dening Dewi Gangga. Dewi Gangga diboyong ing
Kraton Astina lan didadekake prameswari. Kekarone urip bebrayan tansah atut
runtut.
Kaya dene manungsa
liya, wis mangsane Dewi Gangga ngandhut. Kaya ngapa bungahe Prabu Santanu
nalika mangerteni garwane lagi ngandhut putrane. Prabu Santanu wis nyiapake
putrane mengko supaya dadi Nata ngganteni tahtane. Nanging kekarepan iku tansah
dipupusake dening Dewi Gangga. Saben panjenengane nggarbini lan nglairake,
putrane mesthi dilarung ana ing kali suci papan pepanggihane karo Prabu
Santanu.
Prabu Santanu tansah
bingung marang tumindake garwane. Dene dheweke tega nglarung putrane dhewe.
Sejatine apa sing dadi jalarane dheweke nglarung putra-putrane. Nalika Dewi
Gangga arep nglarung putrane sing kawolu, Prabu Santanu wis ora bisa nahan
dukane marang Dewi Gangga. Panjenengane banjur menggak tumindake Sang Dewi.
“ Diajeng, dene tumindakmu kaya
mangkono? Apa salahe putra-putramu nganti mbok larung saben putramu lair? “
“ Kangmas, bayi-bayi menika
sejatosipun titisan Sang Astabasu ingkang dipunsotaken dening Resi Wasistha.
Sang Astabasu boten kepengin dangu wonten donya lajeng panjenenganipun sami
nitis wonten guwa garba kula lan menawi lair kedah kula larung wonten kali suci
menika supados Sang Astabasu saged kondur dhateng Kahyangan. Sedaya kala wau
kula lampahi minangka bekti kula dhumateng para Dewa.“
“ Menika wancinipun kula ugi kedah
wangsul dhateng Kahyangan amargi panjenengan sampun mblenjani janji. Putra
paduka ingkang kawolu boten badhe kula larung, nanging badhe kula upakara.
Mangke menawi sampun dhiwasa badhe kula aturaken dhumateng paduka, kersane
dados Nata ngganteni paduka. Bayi menika kula paringi asma Dewa Brata. Kula
pamit! “
“ Diajeng, apa ora ana dalan liyane
kajaba bali menyang Kahyangan? Yen sliramu ninggalake aku, banjur kepiye olehku
nglakoni urip iki ? “
“ Pangapunten Kangmas. Panjenengan
rumiyin sampun janji nanging sakniki sampun dipunblenjani, mila kula boten
saged nuruti kersa paduka. “ mangkono Dewi Gangga banjur moksa.
Sakwise bali ing
Kahyangan lan kasil nglairake Sang Astabasu, Dewi Gangga diparingi penghormatan
saka Dewata yaiku Manik Mawa Retna sing kasimpen ing dhasaring telaga. Manik
Mawa Retna tegese kanthi sinoroting cahya lan nggambarake papat kiblat lima
pancer.
Sakwise ditinggal
Dewi Gangga, Prabu Santanu tansah nandhang dhuhkita amarga ora ana sing
ngancani maneh. Dina-dinane mung tansah nelangsa amarga ditinggal garwa lan
putrane. Panjenengane banjur ndonga marang Sang Hyang Widhi supaya dibalekake
kabagyane kaya nalika dhek semana.
“ Dhuh Gusti, kula sampun boten
kiyat kalihan panandhang menika. Kersaa panjenengan wangsulaken putra kula
supados saged dados kanca ing donya! “ mangkono pandongane Sang Prabu.
Donga kasebut
dimirengake lan kabul. Ora let suwe, dumadakan ana bocah lanang sing ngadeg ing
watu bunder ing tengahing kali suci sing dinggo nglarung Sang Astabasu. Prabu
Santanu banjur kelingan lan mangerteni yen bocah lanang iku putrane sing
kawolu, Dewa Brata. Kaya ngapa bungahe Prabu Santanu nalika kapethuk maneh karo
putrane. Bocah lanang kuwi pancen putrane karo Dewi Gangga. Dewi Gangga netepi
janjine yen bakal mbalekake Dewa Brata
mring donya. Saploke ning Kahyangan Dewa Brata wis diajari seni perang uga wis
sinau babagan Weda lan Wedanta marang Resi Wasistha. Suk panjenengane bakal
dadi pemanah kang misuwur lan panguwasa gedhe. Kaya ngapa bungahe Santanu
nalika kapethuk dening putrane. Dewa Brata banjur kajumenengake dadi Putra
Mahkota sing bakal marisi tahtane Santanu dadi Raja ing Astina.
Sawijining dina,
Prabu Santanu mbebedhak ana ing wana, amarga kesel panjenengane banjur leren
ing sangisoring wit Purwa Kucila ing salah sijining puncak Sapta Arga.
Panjenengane banjur kepethuk randha ayu sing wis nggondhol atine aran Dewi
Setyowati. Panjenengane sing wis suwe ditinggal dening garwane, banjur duwe
niyatan kanggo nggarwa Dewi Setyowati.
“ Sapa sejatine sliramu wong ayu? “
mangkono Prabu Santanu mbuka guneman karo Dewi Setyowati.
“ Kula Setyowati, bekas garwanipun
Begawan Palasara saking pertapan Wukiro Tawu. Wonten perlu menapa panjenengan
nimbali kula? “
“ Aku Maha Raja Santanu saka Kraton
Astina. Wis pirang-pirang taun aku tininggal garwaku Dewi Gangga. Wiwit iku aku
ora tau kepethuk karo wanodya sing bisa ngganteni garwaku. Nanging rikala
kepethuk sliramu, aku ora kuwawa nahan rasaku marang sliramu. Cah ayu apa
sliramu kersa dadi garwaku? “
“ Prabu Santanu, kula menika wanita
ingkang sampun randha. Menawi mireng kados menika kok tansah boten pantes. Kula
namung ajrih, paduka boten saestu kalihan ngendikanipun. “
“ Aku ora ngapusi. Rasaku yang
pancen tansah ngedab-edabi kanggo sliramu. Aku janji bakal ngayomi lan menehi
kabeh kekarepanmu. “
“ Saestu panjenengan badhe maringi
sedaya pepinginan kula? “
“ Ya mesthi cah ayu! “
“ Nggih, kula kersa dhaup kalihan
panjenengan nanging kanthi sarat! “
“ Apa sarate? “
“ Ing mangke Abiyasa putraku
ingkang kedah dados Raja Astina! Kados pundi? “
Dumadakan Sang Prabu
meneng klakep. Tan kuwawa mangsuli sarat sing wis diajokake dening Dewi
Setyowati. Prabu Santanu mung bisa nyimpen rasa tresnane marang Dewi Setyowati
amarga ora bakal bisa nglakoni sarat sing dijaluk dening Dewi Setyowati. Dewa
Brata sing bakal dadi Ratu ing Astina. Iku wis ditetepake wiwit Dewa Brata isih
bayi lan ora ana kang bisa ngganteni.
“ Yen iku sarate. Ngapuranen aku,
aku ora sanggup nglakoni! “ Prabu Santanu banjur oncat saka papan kana kanthi
ati kang remuk amarga katresanane wis kapenggak.
Dina-dina bacute, Prabu Santanu
katon ngendhelong lan sedhih. Dewa Brata sing rumangsa Ramane nandhang sungkawa
banjur takon.
“ Rama kenging menapa panjenengan
kok ketingal sedhih, boten kados padatanipun?”
“ Aku ora papa Brata! Mung
dina-dina iki aku tansah kelingan marang wanita sing daktemoni ing wana wingi.
Eman, aku ora bisa nggarwa dheweke. “
“ Kenging menapa boten Rama? “
“ Ana sarat sing ora bisa
daktindakake! “
“ Menawi Rama boten saged, kersane
kula ingkang nindakake! “
“ Aja! Sarat iki dudu sarat
gampang! Wis wis! “
“ Menapa saratipun Rama? Ngendikaa
kalihan putramu niki, supados kula saged ngabekti dhumateng Rama. “
“ Wis! Brata, aja kok pikir perkara
mau apa maneh nganti tumindak sing bakal ndadekake lengsering tahtamu! “
Dewa Brata ora leren
anggone meksa Kang Rama kanggo menehi ngerti sarat iku. Nanging Prabu Santanu
uga kenceng anggone nyimpen rahasia iku. Panjenengane ngerti wateke Dewa Brata
sing lilo legawa lan tulus ikhlas. Dewa Brata bakal nglakoni apa wae kanggo
kabagyane. Nanging, tahta iku wis dadi pangimpene lan mung Dewa Brata sing
pantes jumeneng Nata Astina ngganteni panjenengane.
Bektine Dewa Brata
dhumateng Kang Rama ndadekake Dewa Brata rumangsa kudu nggoleki wanodya sing
disebutake dening Ramane lan mangerteni apa sejatine sarat sing diajokake
dening panjenengane nganti gawe Rama ora kuwawa kanggo nglakoni. Dewa Brata
banjur takon marang sais kreta Ramane, sapa sabenere wanita iku. Panjenengane
banjur tumuju ing wana nang endi Prabu Santanu mbebedhak kala wingi yaiku ing
salah siji puncaking Sapta Arga, kaya sing wis dituduhake dening sais kreta
Ramane. Nalika ing
dalan, Dewa Brata kepethuk wanodya kang sulistya ing warna. Wanita iku tansah
nggodha Dewa Brata.
“ Sinuwun, badhe tindak pundi? Kok
kesesa? “
“ Badhe sowan wonten
kalenggahanipun Dewi Setyowati. Menapa panjenengan mangertosi wonten pundi
menika? “
“ Oh Dewi Setyowati, inggih
mangertosi Sinuwun. Nanging sakderengipun kula dherekaken wonten dalemipun Dewi
Setyowati, sumangga panjenengan kersaa leren wonten ngriki rumiyin. “ kandhane
wanita iku nggodha Dewa Brata.
“ Boten matur nuwun. Menawi
kepareng kula dipunparingi pirsa kemawon wonten pundi dalemipun Dewi Setyowati,
panjenengan boten sisah repot-repot ndherekaken. “
Nanging wanodya iku sansaya ndadra
anggone nggodha Dewa Brata sanajan Dewa Brata wis nampik. Pungkasane wanodya
iku kepengin didadekake garwane.
“ Kula menika tiyang sudra papa.
Menawi kula kapundhut garwa panjenengan saestu kula remen sanget! “
“ Cah ayu, mbok menawa dudu aku
priya sing pantes nyandhing sliramu. Sumangga dakaturi golek liyane wae. Aku
kesusu arep menyang daleme Dewi Setyowati! “
“ Sinuwun, kula tresna sanget
kalihan paduka. Kersaa paduka nampi kula dados garwa. “ Dewa Brata tetep teguh.
Panjenengane ora kersa ngladeni wanita sing wis mundhuk-mundhuk ngarepake
tresnane. Dumadakan wanita iku muntap lan malih dadi raseksa sing ngedab-edabi.
“ Wani-wanine kowe nampik
katresnanku Dewa Brata! Tampanana iki! “
Wanita kang sulistya ing warna kasebut jebule
utusane Dewi Durga kanggo nggodha Dewa Brata kareben ora bisa tekan ing
tujuwane. Nanging Dewa Brata iku satriya pinilih sing bisa nahan hawa nafsu lan
pepenginan donya. Bab kasebut gawe murkane raseksa iku, mila Dewa Brata banjur
prang tandhing nglawan raseksa iku. Wiwitane Dewa Brata bisa dikalahane dening
raseksa iku. Panjenengane kena sudukan ing padharane, gawe ambruk sadhela.
Nanging panjenengane bisa menyat maneh lan raseksa iku kasil dikalahake dening
Dewa Brata kanthi digebug nganggo kayu saka wit Purwa Kucila nganti ambruk lan
ngilang. Kedadeyan iku gawe asap kandel sing mambu ora sedhep sarta
pindhah-pindhah amarga raseksa iku sejatine durung mati nanging isih diukum
dening Dewata ing donya. Papan kasebut sing dadi salah sijining puncaking Sapta
Arga yaiku Puncak Daeng/ Si Dengkeng sing tegese pindhah-pindhah.
Sakwise ngalahake
raseksa utusane Betari Durga Dewa Brata banjur nerusake laku menyang daleme
Dewi Setyowati. Nalika tekan ing Kratone, Dewa Brata ngaturake apa sing dadi
atine lan nyritakake apa sing dadi kekarepane Ramane, Prabu Santanu.
“ Dewi, keparenga kula sowan awit
kula mundhi dhawuh saking Rama kula, Prabu Santanu. “
“ Apa kang dadi perlumu cah enom? “
“ Ibu, kula menika putra ingkang cubluk
ing pangertosan, nanging kula kepengin ngabekti marang Kang Rama. Kala wingi
sakkonduripun Rama saking wana, pasuryanipun tansah dhuhkita, kula minangka
putra boten kiyat anggenipun mirsani Rama kula kados mekaten. “
“ Ya pancen Ramamu kepethuk karo
aku nalika ing wana lan kandha yen arep nggarwa aku! “
“ Menawi mekaten, menapa
sejatosipun sarat ingkang panjenengan aturaken dhumateng Rama, dene Rama tansah
kawratan? “
“ Saratku ora angel, mung Ramamu
banget tresnane marang kowe dadi ora bisa nglolosake saratku. “
“ Menapa saratipun Ibu? “
“ Aku mung njaluk, sakwise aku dadi
garwane, anakku Abiyasa sing bakal jumeneng Nata. Nanging Ramamu ora bisa
nglakoni! “
“ Menawi menika saratipun, kula
tansah lila legawa menawi pancen Abiyasa ingkang badhe jumeneng Nata, asal
panjenengan kersa dados garwanipun Rama kula! “
“ Isih ana siji sing dakkuwatirake!
“
“ Menapa menika Ibu? “
“ Suk nalika kowe kagungan putra,
putramu mesthi bakal nuntut apa kang bakal dadi hake lan anak-anak keturunanku
ora bakal cetha nasibe! “
“ Menika ta ingkang dados
penggalih. Inggih kula bakal sumpah wadat boten palakrama salawase. Dados
panjenengan boten perlu ajrih, mangke putra keturunan panjenengan ingkang bakal
nerasaken wahyu keprabon.
“ Yen pancen kowe lila legawa, aku
uga lila yen dadi garwane Ramamu Prabu Santanu! “
Sawise sumpah wadat,
Dewa Brata katelah Bhisma. Dene tahta Astina lan keturunan Bharata diterusake
dening Abiyasa sing entuk gelar Prabu Viyasa Khrisna Dwipayana “ Gung Binathara
“ utawa petapa sing dadi Raja.
Kali suci, papan
sing kanggo nglarung Sang Astabasu saiki katelah Tuk Bima Lukar lan minangka
sumber pisanan kali serayu. Serayu dhewe tegese sarira ayu. Dene Manik Mawa
Retna sing kasimpe ing dhasaring telaga saiki kasebut Telaga Werna. Sapta Arga
sing tegese 7 puncak gunung dipercaya manggon ing Dieng lan misuwur kanthi
jeneng : Puncak Bhisma, Puncak Srikandi (Si Kendhil), Puncak Pandhu, Puncak
Kunarpa (Si Kunir), Puncak Daeng/ Si Dengkeng, Puncak Acwamedha/Pakuwojo, lan
Puncak Candradimuka. Saengga Dieng dipercaya minangka dataran trah Bharata.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar